2009-01-28

Klicker

För längesedan köpte jag boken "Hundlydnad med klicker" för det känns som att detta med att klicka hunden blivit sååå populärt. Så tänkte att nä nu måste jag köpa en bok och sätta mig in i det lite mer=) Boken är väl rätt bra, jag tycker man blir lite snurrig men men. Så häromdagen fick jag äntligen tummarna loss att köpa mig en klicker *L* Varenda gång innan jag varit i djuraffären så har jag kommit på att jag glömt köpa när jag kommit hem. Så nu har jag bestämt mig för att försöka mig på detta=) Klickern lät rätt högt tycker jag. Finns ju massa sorter så man får väl testa sig fram.
Först ska man ju få dem att fatta att klick betyder godis så jag tog en hund, satte mig i vardagsrummet, bunkrade upp med gotte och så självklart klickern. Hur många gånger brukar det ta för era hundar att fatta att klick betyder gotte? Sessan satt framför mig och så klickade jag ju och såklart fick hon gotte, jag tror hon tänkte- fy vad konstig matte är idag, varför ska vi sitta i finrummet på mattan??? Och varför kastar hon gotte till mig hela tiden *S*
Undrar hur mycket jag måste hålla på för att få dem att fatta att klick är godis. Jag har ju bara testat en gång, man ska ju upprepa en hel del. Men man vill ju så gärna börja att testa om dem fattar sedan när man ska lära in något. Men men man får väl ha tålamod för det går ju inte att träna sedan om dem inte vet vad klickern betyder *S*
Önska mig lycka till=)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Det är självklart lite olika hur man vill göra. Någon bok rekommenderade tio klick+godis tre fyra gånger om dagen i ett par dagar för att "klicka in" hunden. En del klickar inte in alls. De börjar helt enkelt träna och hunden lär sig efter hand vad klick betyder. Detta kan ju iofs innebära att klickerträningen inte blir så effektiv som man vill, åtminstone inte i början.
Lycka till!

Anonym sa...

Jeg synes "I-click" har en mye mer behagelig lyd enn de vanlige klikkerne.
Mini forsto fort at klikk=godbit,men noen hunder trenger sikkert lenger tid for å forstå hva klikk betyr:)
Ønsker deg lykke til med treningen,klikkertrening er gøy!:)