2008-12-16

Jordskalv!!!

Therese skulle i väg till Göteborg idag så var uppe tidigt. Tåget gick 07.26 från Hässleholm. Vi var uppe 05.45. Klockan 6,20 befann jag mig i klädkamaren för att leta efter en väska som hon kunde packa i. Helt plötsligt kändes det som det satt fast flera tvättmaksiner på huset. Jag frågar Therese om hon hade tvättmaskinen igång.....det var det första som slog mig. -Nej säger hon.

Hmmm kolla om David ( Grannen) är på väg någonstans....Hon kollar ut - Nej...ingen bil. ( Skulle blivit mycket överraskad om han var uppe så tidigt haa..)

Sen slutade det, det varade inte så länge. Snacka om att man blev lite snopen när man går in och läser på aftonbladet senare nu på morgonen.

"Vi trodde huset skulle rasa"Skåne 16 dec 08:47Jordskalvet i Sydsverige tidigt på tisdagsmorgonen kändes på vissa håll kraftigt i en minut.- Jag vaknade av vibrationer, sedan började sängen skaka och åka fram och tillbaka. Fönsterrutorna och golvet skakade. Vi sprang ner i källaren, för vi trodde huset skulle rasa, säger Lars Strömberg i Hässleholm, till Aftonbladet.Från Malmö kom på morgonen uppgifter om att skalvet kändes i upp till tio minuter.- Jag hade hörlurar på framför datorn och såg plötsligt hur sängen började skaka där min man lekte med vår bebis, säger Karolina Addai i Malmö, till tidningen.Karl-Erik Frisk utanför Simrishamn påmindes om sin tid utomlands när skalvet kom.- Jag har bott i Japan så jag kände igen det dova mullret som ökade och ökade och till slut ruskade det till i hela huset, säger han."

Att fönstrena skallrade vet jag inte om jag kan säga då vi har 3-glasfönster men väggarna gjorde det iaf.

Då har man varit med om det också det senaste var någonstans 1904/1914.

Vilken tur att man var uppe så tidigt idag.

Inga kommentarer: