2009-02-11

Juridik föreläsning

Igår var jag på juridikföreläsning del 2 på Nordskånska kennelklubben. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om den var bra el dålig=/ För henne som höll i den var det ju lätt för hon håller på med sådant och sköter kennlars bokföring så om någon frågade nåt så blev hon nstan sur...Ja men det har jag ju redan sagt. Ehhh bara för att hon kan allt och jobbat med det i 20 år el vad hon sa.

Man blev helt förvirrad för man tycker att alla säger olika. I liten skala kan man ju köra som hobbyverksamhet men hon ansåg att det var bäst att köra som näringsverksamhet om man iaf hade två kullar per år och säljer man två valpar per år för 16 000st tex så är man uppe i 32000 på ett år och då är man ju ändå momspliktig så då var det lika bra att köra som näringsverksamhet för det var mer förmånligt. Verkade som att många blev lite förvirrade. Hon som föreläste höll med om att det var svårt så det bästa var att lämna bort jobbet åt nån annan som kör bokföring och deklarerar åt en. Ja med alla dem blanktetterna som skulle fyllas i och olika staplar med allt och sedan skulle man räkna momsen på allt och sedan har man olika kolumner för det och sen skulle man dra minus där och det minus med ditten och datten hahahaha
Det jag tycker är krångligt är att man inte får dra av för allt och vissa saker får man ej dra av moms på och så är det olika moms. Man måste liksom kunna varenda sak.
Vi har ju bara haft 6 valpar på alla år så jag behöver väl inte oroa mig helt ännu då det är i så liten skala. Man kan ju detta i det stora hela men inte alla små små detaljer och det sa hon att många uppfödare kan inte. Så skulle dem som har några kullar per år få besök så skulle många åka på en stor smäll och även att dem drar för fel saker för massa saker får ej dras.
Hahahaha det låter ju inte så bra.

Men hur gör ni andra? Jag vet att vissa kennlar skriver i köpekontraktet både summan och momsen. Men ni som inte gör det och ändå är momspliktiga, hur går det ihop, det har jag inte förstått.
Tycker sånt här är intressant så jag får väl lusläsa alla böcker med lupp=) Eftersom alla tycker olika så är det ju särskilt intressant=)

Vi har fått en hel del snö inatt, blä....

Inga kommentarer: