2008-09-19

Hundfoder & Näringslära

Ofta när det pratas om hundmat så går åsikterna isär, vissa tycker så och vissa si. Hundarna ska äta samma mat hela livet, man får ej ge matrester, man kan ej laga maten själv, man får inte blanda mat......ja så låter det *L* Det gör ju att man blir lite nojjig för att göra "fel". Man hör faktiskt fler och fler som blandar olika foder el som lagar till viss del maten själv, el vissa som gör all mat själv och hundarna mår utmärkt. Vi har bytt foder en hel del och jag tror att det är bra, jag tror magarna blir bättre, dem tål mer och så är det självklart godare att äta. På bilden här uppe ser ni nu vår nya mat Precept plus puppy. Har hört så mycket gott om den men faktiskt aldrig testat. När vi fick provpåsen så älskade alla fodret men jag ska erkänna att vi har haft det en vecka och glädjen är inte så stor som jag hade hoppats men men. Innan åts Nutro choice puppy, men vissa fick lite mjukare avföring och det kan ha varit så eftersom det innehåller majs, det är inte så lättsmält. Så nu har jag letat efter foder som inte innehåller det.
Köpte även en säck Standardt original extra, där enda kolhydratkällan var ris men kulorna var alldeles för stora tyvärr. Ris är ju den kolhydrat som är mest lättsmält.
Har fått mycket tips och råd av en person och protein och fett ska tillsammans komma upp gärna i 50% och så om man blandar foder är det bra om man har olika animaliska källor, tex kött, kyckling, lamm, fisk..


Holistic foder verkar ju bra så hade hemskt gärna testat detta foder. Nutra Gold Puppy Holistic formula. Är det någon som vet hur kulstorleken är???
Tycker detta är väldigt intressant, hade gärna gett dem mer vanlig mat i en vad dem får i dagsläget, men man vill ju inte sammansättningen ska bli jättefel.
Håller på och läser hundmatsboken, innan har man ju bara bläddrat men nu läser jag noga *S* Tycker tyvärr inte den är så bra, lite svår emellanåt, mycket att ta in. Är det någon som har tips på andra böcker som handlar om hundmat. Vad som är bra att ge osv, recept, näringslära. Alla tips emottages tacksamt.
Har en liten bok som heter "Allt du behöver veta om näringsämnenas betydelse för hundars och katters hälsa" Av Professor Dominique Grandjean. Ska bläddra igenom den och se om det står något intressant.
Vill så gärna lära mig mer, att hundarna ska få ännu mer variationer, så det blir roligare att äta. Dem ska ju också få äta gott=))
xo xo/Therese

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hundefor er kompliserte greier;) Mini har prøvd de fleste pga. magen hans ikke tåler noe omtrent..Nå spiser han Hills z/d og er fornøyd med det:)

Anne-Li Strand sa...

Hej!
Nu hamnade jag här av en ren slump, vet inte riktigt hur, men när jag nu är här så vill jag tipsa om min blogg: http://hundapoteket.wordpress.com/
Här kanske du kan hitta nåt matnyttigt!
Urgulliga hundar har du!